zondag 29 mei 2011

creatief met ijzerwaren en schroeven

Leerwens: Houtsoorten
Voor een stagelesje in het 5e leerjaar ging ik op zoek naar een geschikte houtsoort. Het moest een soort zijn waar kinderen gemakkelijk schroeven in konden draaien.

Actie:
Ik zocht wat info op over verschillende houtsoorten en sprak ook mijn man hierover aan. Hij heeft meer ervaring met dat soort zaken.

Leereffect:
Ik dacht in eerste instantie aan MDF (Medium-Density Fibreboard). Ik zocht hier info over op op het internet. De houtvezels zijn gedroogd en door middel van harsen met elkaar verbonden. Aangeraden wordt om voor te boren om splijten van het materiaal te voorkomen.


Ik dacht dat het redelijk gemakkelijk ging zijn. Maar toen ik het zelf thuis probeerde, ging het inschoeven goed tot de laatste halve cm. Dit ging zeer moeilijk. Bleek ook dat de plaat inderdaad splijt. Het is niet haalbaar in de klas om alles voor te boren.

Ik dacht ook even aan spaanplaat. Deze wordt gemaakt uit zaagsel, kleine stukjes (spaanders) hout en een bindmiddel, meestal een kunsthars. Spaanplaat heeft en groot nadeel: de neiging tot splinteren.


Mijn man raadde mij aan om grenen planken te kopen. Het is gemakkelijk in stukken te zagen en heel eenvoudig om iets in te schroeven. Grenenhout is hout van diverse Pinus-soorten.


Dit is het dan geworden. Het was ons niet moeilijk om mooie gelijke plankjes te zagen en voor de kinderen echt niet zwaar of lastig om erin te schroeven. En we hadden erg mooie resulaten!


Leerplandoelen:
6.15: kinderen kunnen kritisch kijken naar een zlfgemaakt product.
6.18:  kinderen kunnen met techniek omgaan in verschillende toepassingsgebieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten