dinsdag 17 mei 2011

les WO binnen thema 'We draaien door'

Vandaag was het D-day! Het is echt een fijne les geworden. Ik heb de klas opgedeeld in 4 groepen, die telkens na een kwartier moesten doorschuiven. Voor de meeste groepjes was dit net goed getimed.

groep 1: de geschiedenis van de fiets.
de lln gingen aan de hand van een filmpje de verschillende fietsen chronologisch ordenen. Bij elke afbeelding hoorde een klein stukje informatie. De lln konden hier zelfstandig aan werken.


groep 2: spelletjes, raadsels,.... i.v.m. verkeersregels + constructie aangedreven door tandwielen, waar kinderen per 2 mee mochten tekenen, experimenteren. Dit vonden ze heel 'COOL'. Je kon zien hoe lln evolueerden van eerst gewoon een paar lijnen tekenen tot het schrijven van hun eigen naam.



groep 3: experimenteren met tandwielen.
de lln gingen vlot aan de slag. Sommigen konden het niet laten me te testen door 2 tandwielen van plaats te verwisselen. Maar ook nadien konden de verschillende groepjes telkens de theorie aan de praktijk koppelen. Dus techniek-missie geschaagd!!!




één van de leerlingen stelde volgende vraag: Als je tussen het groot en het klein tandwiel nog een 'tussenin' tandwiel plaatst, wordt de beweging dan dubben versneld?
Ik moest toegeven dat ik dat niet onmiddellijk wist. Testen dan maar!
Resultaat: de versnelling blijft dezelfde met een extra tandwiel. Weer iets bijgeleerd!
groep 4: CLIM
Ik had zelf een spel rond Coöperatief Leren in mekaar gestoken aan de hand van verschillende afbeeldingen van fietsen. Lln moesten door middal van beschrijven van afbeeldingen op zoek gaan naar dezelfde fietsen. van welke afbeelding zit maar 1 kaartje in het spel??? Leuk en geslaagd! De kinderen konden hier echt rustig mee aan de slag.


Het was een fijne maar drukke namiddag. Een tip voor mezelf voor de toekomst: duidelijkere instructie geven voor het doorschuifmoment. Verschillende kinderen lieten materiaal liggen in de hoeken, waardoor er nadien veeeel meer opruimwerk was dan nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten