zondag 15 mei 2011

We draaien door.... met tandwielen

Voor de uitwerking van mijn thema 'We draaien door', wou ik een lesje geven over tandwielen.

Leerwens: Dit vond ik best een moeilijk onderwerp, ik kende hier helemaal niets van.

Actie:
Ik ben info gaan opzoeken op internet. Maar wanneer ik info zocht, vond ik veel te veel en veel te moeilijk! Zelf kende ik er niet voldoende van om me enkel daarop te baseren. Wat is interessant en haalbaar voor de kinderen?

Leereffect:
Het heeft me enkele dagen gekost om hier nuttige info uit te filteren. Ik vond op de site van Technopolis een werkbundel, op Youtube een leuk filmpje en dat alles heb ik verwerkt tot een 5-tal experimentjes voor de leerlingen. Aan de hand van proefopstellingen die ik maakte met Lego Technic, hoop ik de kinderen de theorie te laten ondervinden.







Na het uivoeren van de experimenten knippen de kinderen de theoretische kadertjes uit en plakken ze bij het juiste experiment.
Dinsdag zien we of het werkt.....

Leerplandoelen:
Mens en techniek:
6.4: Kinderen zien in dat veel voorwerpen uit hun omgeving een aanvullig of verbetering zijn van menselijke functies en maken er functioneel gebruik van.
- ze kunnen gebuik maken van instrumenten zoals tandwielen om de eigen functies te verbeteren en/of aan te vullen.
- ze kunnen vaststellen en uiten welke voorwerpen toepassingen zijn van bewegingsoverbrenging via tandwielen.
6.14: Kinderen kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om eeb constructie in elkaar te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten