vrijdag 4 november 2011

onbekend fruit

Een tijdje geleden zag mijn dochter in de winkel een granaatappel. Ze vroeg zich af wat het was en of het lekker was. Ik reageerde onmiddellijk: "Dan zullen we dat eens moeten kopen he!"


mijn leerwens:
ik stel vast dat ik verschillende uitheemse fruitsoorten niet ken. Ik wil ze leren kennen, weten hoe ze ruiken, smaken. Hoe zien ze eruit vanbuiten en vanbinnen? Van waar komen ze? Extra weetjes?

actie:
Ik stap in de herfstvakantie een uitheemse winkel binnen, koop verschillende vruchten en ga deze onderzoeken.

2 opmerkingen:

  1. Dag Tine,

    Fijn dat je wilt exploreren. Je actie is goed gekozen, maar wem veel te arm uitgewerkt.
    De doelen van deze blog vragen eigenlijk meer van jou, zo dat je vooral binnen de visie van WO groeit en binnen de drie rozen.
    Zie Toledo 2 BALO Werkstuk WO.

    vb. Wat van je explorerende grondhouding wil je gaan inzetten wanneer je ZELF exotisch fruit gaat exploreren? Wat is bij jou al verworven binnen de criteria van een explorerende grondhouding?

    Als je met je dochter mee exploreert, wat leer je dan hieruit als leerkracht? Welk advies heb je dan naar de andere leerkrachten toe?
    Hoe realiseer jij de visie van WO?
    Welke concrete leerplandoelen van WO heb je dan verworven al dan niet samen met je dochter?

    Begrijp je een beetje wat ik bedoel?
    Nu is dit nog onvoldoende.

    Wie zijn je lezers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Tine,

    ik vind je actie inderdaad ook zeer mooi gekozen. Je werkt dan vooral vanuit het interessespoor van je dochter, en dat vind ik een pluspunt. Je staat al voor de klas, en dat laat je duidelijk merken. Je pikt de vragen op, en doet er ook iets mee. Je weet hoe boeiend het is om vanuit het interesseveld van je leerlingen te werken. (en je kinderen)
    Toch is dit een actie waarin je eigen explorerende grondhouding van groot belang is. Je wil weten hoe deze vruchten ruiken, proeven, voelen,.. maar misschien kan je deze vruchten ook kritisch gaan benaderen --> Uitheemse en inheemse vruchten zijn een onderdeel tijdens de lessen WO in het lager onderwijs, kan je vanuit deze actie werken naar je werkplekleren toe?
    Waarom wil je graag weten hoe deze vruchten smaken, proeven, enz...

    Alleszins ik ben er zeker van dat je deze actie heel mooi en boeiend zal uitwerken! Ik kijk er zeker naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen