woensdag 13 april 2011

giftige planten op 'Plantastisch'

Leerwens:
Ik wil wat meer te weten komen over giftige planten. Hoe kan ik ze herkennen?

Actie:
Op 10 februari ging ik ook naar Technopolis, naar aanleiding van de tijdelijke tentoonstelling 'Plantastisch'. Ik hoopte hier meer informatie te vinden omtrent giftige planten. Maar zonder resultaat. In het winkeltje vond ik eer erg interessant boek: Vergif en verboden producten.

Leereffect:


Je kan niet zien of een plant giftig is, wel worden in het boek een aantal voorbeelden gegeven van giftige planten: wolfskers, vingerhoedskruid, taxus, klaproos, paddenstoelen als stinkzwam, vliegenzwam en satansboleet.

Wat heel straf is: de meeste giffen uit planten worden gebruikt om mensen te genezen (in kleine dosissen dan)

Chocolade is giftig voor honden. Theobromine is een gif uit de zaden van de cacaoboon. Mensen kunnen er tegen, maar honden kunnen er een chocoladevergiftiging van oplopen.

Naast het deel over giftige planten, staan er nog andere boeiende hoofstukken in dit boek.
- Wat te doen als je vergiftigd bent?
- Giftige dieren
- Bacteriƫn
- Plastic: giftig
- Lekker gif: Drugs
Hier kan ik zeker nog nuttige info uithalen!

Leerplandoelen:
Mens en Natuur
7.11: Kinderen ontdekken en ziek in dat de mens afhankelijk is van planten voor voeding, kleding, gezondheid,....
7.15: Kinderen trachten door hun gedrag gezondheidsrisico's te vermijden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten