maandag 7 februari 2011

Beginsituatie

Mijn explorerende grondhouding
Ik heb uit het criteriablad de belangrijkste punten voor mezelf gehaald:
Hierin sta ik al ver:
-          Ik kan intens kijken, horen, ruiken, voelen, proeven, tasten,….
-          Ik kan gedetailleerd waarnemen
-          Ik kan actief en zelfstandig onderzoeken en ontdekken
-          Ik toon bezieling, enthousiasme, verwondering,… tijdens het exploreren
Hierin heb ik nog een weg af te leggen:
-          ik stel spontaan leervragen of onderzoeksvragen
-          ik exploreer spontaan en niet opdrachtgericht
-          ik maak gebruik van hulpmaterialen en onderzoeksmaterialen om zelf meer eigenschappen en mogelijkheden te ontdekken over het materiaal

Als ik naar het criteriablad kijk voor de explorerende grondhouding, vallen mij een aantal dingen op. Bij verschillende punten heb ik wel de indruk dat ik dit “kan”, maar ik pas het niet automatisch toe. Ik kan bijvoorbeeld actief en zelfstandig onderzoeken, maar trap snel in de valkuil en vraag uitleg aan iemand die hier meer over weet. Dit is een gemakkelijkere oplossing, maar waardoor je niet fundamenteel leert. Kinderen leren ook op die manier. Door zelf te onderzoeken en ervaren blijven de “ontdekkingen” beter hangen.
Ik merk ook dat kinderen tijdens exploreren en ontdekken veel meer betrokken zijn dan tijdens lessen waarin de leerstof overlopen of gedicteerd wordt door de leerkracht. Het is uiteraard voor jezelf als leerkracht gemakkelijker als je het perfecte scenario voorbereid

Bestaansdimensies van WO
Overkoepelende doelstellingen
Hierbij vind ik het voor mezelf belangrijk dat ik de actualiteit blijf volgen en op die manier zorgen voor verbondenheid met de wereld. Doordat we een abonnement op de krant hebben, lukt dit mij vrij goed. Maar ik wil bewust ook actiever betrokken blijven met politiek in de wereld. Dit thema heeft mij steeds het minst geboeid. Toch merk ik dat dit erg belangrijk is en bij kinderen vragen oproept. Hier wil ik mij vanaf nu meer op focussen.
Mens en levensonderhoud
Waar ik mezelf minder zeker in voel is de Vierde Wereld. In ons rijke westen zijn er toch mensen die het met veel minder moeten doen. Ik ben mij wel bewust van een aantal instanties die opkomen voor deze mensen. Maar toch zou ik hier graag meer over te weten komen. Het is een wereld waar velen liefst niet veel contact mee hebben, maar waar kinderen soms ook mee geconfronteerd worden in de klas. Waarom heeft hij/zij geen mooie kleren? Waarom doet hij/zij geen verjaardagsfeestje? Of koopt hij/zij geen cadeautje?
Mens en zingeving
Dit heeft te maken met het typisch menselijke, normen en waarden.
Ik ben mij erg bewust van de grote verscheidenheid van de bevolking en heb hier absoluut respect voor. Toch merk ik bij mezelf dat ik over bepaalde godsdiensten, politieke stromingen,… onvoldoende kennis heb. Wanneer ik les geef aan een klas waar moslims in zitten, voel ik als leerkracht soms die onzekerheid. Waar hechten zij belang aan? Wat zijn hun normen? Of gewoonten? Ik wil hier veel meer kennis over opdoen, maar ben soms bang om er met hen over te praten.
Mens en het muzische
Ik ben zelf heel actief, maar ook passief met het muzische bezig. Waar ik het nog wel moeilijk mee heb, is de interpretatie van schilderkunst of beeldhouwkunst. Maar ook het vormen van een eigen mening die verder gaat dan mooi of niet mooi.
Mens en de samenleving
Dit is voor mij een beetje verbonden met de overkoepelende doelstellingen.  Welke instanties houden zich bezig met het bevorderen van de kwaliteit van onze samenleving? Wat weet ik over macht en gezag in de verschillende politieke instellingen? Voorlopig nog niet veel. Hier is duidelijk nog wat werk aan!
Mens en techniek
Hiervan heb ik nog heel wat bij te leren: verschillende materialen, energiebronnen en hoe werken ze, instrumenten, hoe worden bepaalde producten ontwikkeld, ….
Waar ik mezelf dan wel vrij sterk in vind, is het in mekaar zetten van constructies, ruimtelijk inzicht, opstellen van een plan,…
Mens en natuur
 Als leerkracht aardrijkskunde heb ik hiervan al een goede bagage in mijn rugzak. Op vlak van fauna en flora heb ik wel nog een redelijke weg af te leggen. Dit zijn zeker aspecten die mij erg interesseren, maar ik ben er nog niet bewust mee bezig geweest. Zelf ben ik graag in de tuin aan de slag, dus heb ik toch al een basiskennis. Ik wil mij hier zeker in verdiepen.
Mens en tijd
Bij het studeren van het vak geschiedenis, heb ik hier veel meer interesse voor gekregen. Ik was voordien echt een complete leek op vlak van geschiedenis. Nadien, zijn er voor mezelf een aantal periodes waar ik toch meer wil van te weten komen. Vb. WOII. Ik wil meer te weten komen over het regime tijdens deze periode, de concentratiekampen,….
Mens en ruimte
Ik heb hier als leerkracht aardrijkskunde een goede basiskennis. Ik wil voor mezelf nog op zoek gaan naar meer info over het thema verkeer. Wat is hiervan belangrijk voor het lager onderwijs?

Werkplek
Ik heb tot nu nog geen ervaring opgedaan op vlak van WO. Volgende week start ik een nieuwe interim waarvan 3 dagen in de derde graad. Ik hoop hier veel ervaringen op te doen.
Voorbije jaren in de opleiding BASO volgde ik het vak aardrijkskunde. Als ik terugkijk op die periode zie ik een duidelijke evolutie in mijn lesgeven. Ik merk hoe ik in het begin vastgeklonken was aan mijn lesvoorbereiding en weinig oog had voor de klas. Alles verliep volgens het vooraf bedacht plan. Naar het einde toe, kon ik mijn lesvoorbereiding en de werkblaadjes loslaten. Ik schrapte oefeningen omdat ik ze niet goed vond voor mijn leerdoelen. Ik ging veel sterker werken vanuit de leefwereld van de kinderen, liet leerlingen zelf op zoek gaan naar redenen of oorzaken. Ik zette leerlingen ook veel meer aan het werk. Actie! Is belangrijk…. In functie van je leerdoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten